Suç ve Ceza - Kitap Yorumu(Fydor Mihayloviç Dostoyevski)

                                                   Adı : Suç ve Ceza
                                                  Sayfa Sayısı: 688
                                                  Yazarın adı: Fyodor Mihayloviç Dostoyevski

            "Paranın öldürdüğü ruh,kılıcın öldürdüğü bedenden daha fazladır."
         -Walter Scott-
            İnsanların onun için birbirlerini hırpaladığı;uğruna yapmayacağımız hiçbir şey olmayan bir dostun,bizim ona değil onun bize hükmetmesini tercih ettiğimiz bir arkadaşın,ruhumuzu yakıp kül eden;bizden geriye titreyen dişler,dolu gözler bırakan bir tanıdığın öyküsünü yorumlayacağım sizlere.Aslında hepiniz bu dost,arkadaş ve tanıdıkla bir kez olsun karşılaşmış, çaylarınızı karşılıklı içmiş,dertlerinizi birbirinizle paylaşmışsınızdır.Belki bir daha görüşmek üzere anlaşmış ya da görüşmemek üzere yeminler etmişsinizdir.Kimlerden mi bahsediyorum:dostumuz;paradan,arkadaşımız;öfkeden ve tanıdık;korkudan.

        "Her şey insanın elindedir ve o her şeyi sırf korkaklıktan kaçırır elinden. Bu apaçık bir şey artık. Acaba insanlar en çok neden korkar? En çok yeni bir adım atmaktan, yeni bir söz söylemekten korkarlar." 


    Raskolnikov karşılıyor sizleri romanın başında,kendisi aslında hukuk öğrencisi hatta bize anlatılan öyküde geçtiği üzere önceden ders de veriyormuş.Ama siz bu Raskolnikov'a kanmayın.Ben size çok daha farklı bir Raskolnikov'u anlatacağım:Suçlu Raskolnikov'u.
                    Raskolnikov

        Raskolnikov dahilerin işlediği suçun suç olarak değerlendirilmemesi gerektiği düşüncesine sahiptir.Bu düşüncesinin esiri olan Raskolnikov,tefeci olan yaşlı kadını ve bu kadının kardeşi Lizavetta'yı balta ile öldürür.Ancak durum beklediği gibi olmaz.Çaresizlik tüm vücuduna yayılırken pişmanlık,ruhuyla bütünleşecektir.Acısı ile göz yaşları birbirine yarenlik edecektir.
  "Acı aradım ben. Aradım ve buldum. Acı ile gözyaşları."

   
Tüm bu olanlar kitabın çok başlarında gerçekleşiyor.Çünkü kitabın asıl anlatmak istedikleri bundan sonrası.Bundan sonrasındaki acı,korku,rüyalar,panik.Ve hiç bitmeyen pişmanlık.
                                                                                                                                   Öldürülme anı
  Dostoyevski'nin muhteşem anlatımıyla,öldürme anının detayları tüylerinizi inanılmaz derecede ürpertecek.
 Raskolnikov'un acısına siz de ortak olacak,yaptığınız cinayetin verdiği korku dolu anları siz de onunla birlikte yaşayacaksınız.
Umudun yitip gidişine hayretle bakacaksınız.
" Yine , yırtık cebime koymuşum umudu ... "
"Bir katilden daha cani insanlar gördüm.  Umudumuzu öldürenleri gördüm."


Ve kitapta sevgiyle sarmalanacaksınız.Karşılık beklemeyen,ürperten,saf bir sevgiyle...
"Ya o gülümseyişi.. Çok güzel!"





                        Sonya
Suç ve Ceza,psikolojik tarza sahip en önemli eserlerden biridir.Kitabı okumayan,7'den 70'e hemen hemen herkesin bildiği bu dünyaya adım atmalısınız.
      Gerek sayfa sayısı gerek Dostoyevski'nin elinden çıkmış olması sizi korkutabilir.Hakkınız var.Ancak kitaba elinizi hafif uzattığınızda,kitabı okumadan geçirdiğiniz saatlerin çokluğu inanın sizi daha çok korkutacak.

Dostunuzla,arkadaşınızla veya tanıdığınızla ne zamana sözleştiniz bilmiyorum ancak eğer uzak bi'zamana ise bu buluşma,yakın bir zamana çekmenizi tavsiye ederim.



 "Dostoyevski'yi sevmek daha zordur ama bir sevdiniz mi seversiniz."
       - Mario Levi-









  

Yorumlar